دانلود پایان نامه

پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :  مبانی قر آنی کرامات اولیاء

تکه ای از متن پایان نامه :

غير به آن مشغول‌اند و شماري سرگردان آن، را به امان خدا رها كرده‌اند. بالاخره داوري ما در گسست‌نهي كارهاي شگفت مرتاض‌ها با عارفان و خداجويان به چيست؟ شايسته می باشد عرفان اسلامي با تكيه بر كتاب و سنت، پاسخ‌گو باشد. پژوهش پيش رو در عين اعتراف به اهميت و شايستگي گفتار درمورد مشهودات عارفان و تجربه‌هاي عارفانه و سخن در اين باب كه امروزه به صورت آرمان در آمده، مشكلي از چالش هاي موجود در جامعه جهاني را تبديل به مسئله نموده می باشد آن را پيش رو گذاشته و در قرآن، اساسي‌ترين منبع پاسخ‌گويي دين اسلام، به واكاوي نشسته می باشد.

در هر شريعتي بازگرداندن مسائل ديني به منبع دسته اول آن دين، افزون بر رعايت اخلاق نگارش، يك الزام پژوهشي در مجامع علمي نيز به شمار مي آيد. اما مشكل، آن‌جايي می باشد كه مجمع علمي مورد نظر، خود را برگرفته از تعاليم اصيل منبع اصلي دين بداند. عرفان اسلامي را در ديد نخست، به اسلام يعني قرآن و سنت مي بندند و حال اين‌كه اين سخن، خود در ميان عرفان‌پژوهان يك پرسش بنيادي می باشد كه آبشخور عرفان اسلامي كجاست؟ و بر اين پايه يك نشانه سؤال، پيش روي همه مسائل عرفاني گذاشته مي‌گردد. از اين هم كه قدري تنزل كنيم و بگوييم عرفان مسلمانان، به يكسره اسلامي می باشد و در پي آن، هر آن‌چه در متون عرفاني مسلمانان آمده می باشد برگرفته از منبع دسته اول يعني وحي می باشد. اينك سخن اين می باشد كه پيشينه‌ي پژوهش

تاريخ تذكره نويسي و كرامت‌نگاري اولياي الهي به درازاي تاريخ عرفان‌پژوهي اسلامي می باشد. تا كنون آن چیز که در زمينه­ي كرامات اوليا نگاشته شده قريب به اتفاق، در بيان انواع و اقسام و طبقه‌بندي گونه­ها و بررسي موردي كرامات عارفان و صوفيان گذشته بوده می باشد؛ و يا تفكر كلي تذكره‌نويسي و حديث كرامت را نقد كرده و بررسيده‌اند. نوشته‌هايي نيز در موضوع ولايت تكويني و نيز ولايت تكويني در قرآن در مقياس نوشته‌اي پراكنده و يا مقاله به بازار انديشه عرضه شده می باشد كه بيشتر به اشاره رفتن به برخي كرامات اوليا در قرآن كريم پرداخته می باشد. اما پژوهنده، پژوهه خود در اين موضوع را نو و بي‌پيشينه هيچ كتاب يا رساله و مقاله‌اي دانسته و نگاشته خود را تك‌نگاري در اين موضوع و ساختار آن را زائيده انديشه خود مي داند. بنابراين اين تراوش ذهني، هر چند كم‌مايه، اما شايد بتواند انگيزه‌اي براي انديشه‌هاي بزرگ پس از خود گردد.

پرحجم‌ترين نوشته در امور خارق عادت و كرامات را مي توان «مدينة معاجز الائمة الاثني عشر[1]» نام برد كه در هفت جلد به كرامات پيامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه(علیهم السلام) پرداخته می باشد اما هيچ گونه تحليل مفهومي و حتي گوشه­ي چشمي به مباني كراماتش نينداخته شايد بر خواننده­ي اهل، غريب آيد كه «ابن تيميه» با آن همه باورهاي ويژه خود دو نوشته­ي داراي سخن در باب معجزه كرامات از خود به جاي گذاشته می باشد. يكي «المعجزة و كرامات الاولياء» و ديگري «الفرقان بين اولياء الرحمن و اولياء الشيطان»، كه در نوع خود جالب می باشد. وي برخي مطالب درمورد كرامات و نيز اوليا را جداگانه در چند فصل بررسيده می باشد به مثل: كرامات انبيا و غير ايشان، احكام خوارق، ارزش معرفتي كرامات و انواع كرامات را كه نزديك به 40 صفحه به سخن نشسته می باشد[2] و نيز در كتاب ديگرش نگاه گروه‌هاي مردم نسبت به خوارق، جستارهايي درمورد وليّ، تمايز كرامت و ديگر كارها از احوال شيطاني را در حدود 75 صفحه به نگارش در آورده می باشد[3]. اما هیچگاه به مباني و يا مباني قرآني آن نظر نداشته می باشد. اين‌ها در عربي بود.

[1]. البحراني، السيدهاشم بن سليمان، مدينة معاجزالائمه الاثني عشر و دلائل الحجج علي البشر، تحقيق: الشيخ عزة الله المولايي الهمداني. موسسه المعارف الاسلاميه. الطبعه الاولي.1413 ق.

[2]. ابن تيميه، تقي الدين، المعجزة و كرامات الاولياء، دراسة و تحقيق: مصطفي عبدالقادر عطا، بيروت، دار الكتب العلميه، 1405ق، 1985 م.

[3]. همو، الفرقان بين اولياء الرحمن و اولياء الشيطان، بيروت، دار الكتب العلميه، 1402 ق.


مباني قر آني كرامات اولياء91

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه ارشد:مبانی قر آنی کرامات اولیاء