دانلود پایان نامه

پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :  مبانی قر آنی کرامات اولیاء

تکه ای از متن پایان نامه :

.واژه‌شناسي كرامت

لفظ «كَرامت» كه جمع آن «كرامات» و از ريشه «كرم» (بر وزن فَرَس) می باشد در حوزه‌هاي مختلف علوم انساني معاني گوناگوني را به خود اختصاص مي‌دهد. اما واژه‌اي كه معادل «miracle[1]» در زبان انگليسي می باشد و در تركيب «miracles of the saints[2]» به معناي «كرامات اوليا» می باشد، در حوزه تصوف و عرفان قرار مي‌گيرد.

جوهري در صحاح[3] و فيروزآبادي در القاموس المحيط[4] مي گويد: «كَرَم» ضدّ لئآمت می باشد پس «كريم» بمعنى سخىّ می باشد چنان‌كه در دو كتاب ياد شده و نيز در اقرب الموارد[5] آمده می باشد.

كارهاي شگفت‌انگيز و خارق عادتي گردد. عده­اي نيز كرامت‌ را به عنوان عملي فرازماني، فرامكاني و فرازباني معرفي و داراي اهميت بسيار مي­دانند.[6] بحث ما در اين‌جا به صالحان ـ و نه طالحان ـ اعم از پارسايان و صوفيان و پاك‌دلان برمي‌گردد؛ و كار مرتاضان و ساحران را خارج مي‌كند. آن چیز که هماره انبيا و اوليا در آشكار کردن معجزات و كرامات، از آن، چهره ترس به خود گرفته‌اند اين بوده كه مبادا مردم اين امر را با سحر و امثالش خلط نموده و نپذيرند. بر اين پايه، اميرالمؤمنين، علي(علیه السلام) در تفسير ترس حضرت موسي(علیه السلام) در زمان اژدها شدن عصا، آن را، ترس از نپذيرفتن مردم معنا فرموده‌اند.[7]

اما امور خارق عادت يا خوارق عادات(مفرد آن: خارق عادت) كه معناي فراگير و اعم از كرامت دارند، پديده‌هايي‌اند كه با جريان عادي امور و اشيا و عملكرد معهود قوانين طبيعي منطبق نيستند[8]. قوانيني كه از نظر دانش امروز، جبري، علّي، كمي و مادي‌اند و بي‌استثنا و تخطي ناپدير و خرق‌ناشدني انگاشته كار خارق عادت از سوي شخصي می باشد كه مدعي نبوت نيست، پس آن خارق عادتي كه همراه با ايمان و اقدام صالح نباشد استدراج می باشد و آن چیز که از اين گونه امور به همراه ادعاي پيامبري می باشد را معجزه گويند.[9]

[1]. فرج اله خداپرستي، فرهنگ معارف، انگليسي فارسي. تهران، فرهنگ معاصر، اول، 1385، ص288، فرهنگ اصطلاحات عرفان اسلامي، ص210.

[2]. همان.

[3]. جوهرى، اسماعيل بن حماد، الصحاح- تاج اللغة و صحاح العربية، محقق، مصحح: احمد عبد الغفور عطار، ‌لبنان، بيروت‌، دار العلم للملايين، اول‌، 1410 ق، ‌ج 5، ص19 و الرازي، محمد بن ابي بكر عبد القادر. مختار الصحاح، عني بترتيبه محمود خاطر، بيروت، دارالفكر، 1425- 1426ه، 2005 م، ص469.

[4]. الفيروزآبادي، محمد بن يعقوب بن سراج، القاموس المحيط، الجزء الرابع، تحقيق: محمود مسعود احمد، لبنان، بيروت، صيدا، المكتبة العصرية، 1430ق، 2009م، ص1335 – 1336.

[5]. الخوري الشرتوني اللبناني، سعيد، أقرب الموارد في فصح العربية و الشوارد، ج 4، قم، دارالاسوة للطباعة و النشر، 1374ش. 1416ق، ص542 – 544.

[6]. شهبازي، ايرج، سبع هشتم، قصه هاي كرامت در متون عرفاني منثور تا قرن هفتم همراه با طرحي براي طبقه بندي قصه اي كرامت، علي اصغر ارجي. قزوين، سايه گستر، اول، 1387، ص9 و 10.

[7]. شريف رضي، نهج البلاغه، خطبه 4، تعليق و فهرست: صبحي صالح، تحقيق: فارس تبريزيان، قم، دارالهجرة، 1427 ق، ص42.

[8]. خرمشاهي، بهاء الدين، جهان غيب و غيب جهان، سه مقاله در علم كلام جديد، اول، كيهان، تهران، 1365، ص11.

[9]. الجرجاني، السيد الشريف علي بن محمد، كتاب التعريفات، لبنان، بيروت، دارالاحياء التراث العربي، الطبعة الاولي، مؤسسة التاريخ العربي، 1424ه ق، 2003م، ص150.


مباني قر آني كرامات اولياء91

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه ارشد:مبانی قر آنی کرامات اولیاء