دانلود پایان نامه

پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :  مبانی قر آنی کرامات اولیاء

تکه ای از متن پایان نامه :

ج: فاني ساختن ذات خود در ذات حق «تحقق». از اين می باشد كه وليّ، به «قرب نوافل» می‌رسد و با علم الهي آگاه می‌گردد و با تحقق به بقاء و وصول به «قرب فرائض»، به مثابه واسطه حق در عالم متصرف می‌گردد.[1]

نخستين درجه­ي ولايت خاصه در پايان سفر نخست از اسفار اربعه و آغاز سفر دوم كه در حق و به حق می باشد تحقق دست می‌دهد.[2] دست وليّ كامل، دست خداست و عنايت الاهي از طريق او به ديگران می‌رسد.[3]

در نگاشته­هاي عرفاني ولايت از ديد تشكيكي به وجود همانند شده و مي‌گويند همان­گونه كه وجود داراي مراتب تشكيكي می باشد ولايت نيز این‌گونه می باشد و هر اندازه كه ولايت اشتداد داشته باشد به‌سان وجود برتري دارد.[4]

به چشم ساختار‌‌بين، بهترين چينش در مراتب ولايت را قيصري، شارح نام­دار باورهاي عرفاني ابن­عربي، نگاشته باشد. وي پس از واژه شناسي و مفهوم رساني ولايت و نيز گونه شناسي آن به بررسي مراتب ولايت می‌پردازد. قيصري مؤمنان كامل در هر زماني تا روز رستاخيز می باشد. همه­ي آناني كه گذشت در حكم قطب­اند. كاملاني كه مرتبه­ي آنها مگر در جانشيني، در مرتبه قطب می باشد­ از حكم قطب بيرون­اند. آنان معاني و اسرار الهي را از خداوند می‌گیرند، به خلاف آنها كه در حكم قطب­اند كه همه چيز را از خداوند دريافت می‌کنند.[5]

بشر كامل، تمام‌ترین و کامل‌ترین جلوه‌گاه اسم شريف «اما» می باشد كه از اسماي خداوند و همواره باقي می باشد: «اى پديد آرنده آسمان­ها و زمين، تو كارساز من در دنيا و آخرتى.»[6] ابن­عربي، ملامتيه را دارندگان والاترين درجات ولايت دانسته كه غیر از مقام نبوت درجه­اي برتر از آنها نيست.[7] عزيزالدين نسفي از عارفان سده هفتم ميلادي كسي را بشر كامل می‌داند كه در گستره شريعت، طريقت و حقيقت تمام باشد، او را به چهار چيز كمال‌مند می‌داند گفتار نيك، كردار نيك، خوي نيك و شناخت. شريعت، گفتار پيامبر، طريقت، كردار او و حقيقت، احوال اوست[8].

وليِّ خدا داراي ولايت همه سويه و توانا بر تصرف در ماده موجودات جهان می باشد و می‌تواند به دستور خدا قواي ولي خدا جمع شده می باشد و گاهي از هم متمايز مي­شوند.

5-1. پيوستگي «وليّ» با «نبيّ» و «رسول»

در قياس و [پيوند] ولايت با نبوت خداشناسان بر اين باورند كه پيامبران، به­راستي اولیایی‌اند كه در

حق فانی و به حق باقی‌اند و از جايگاه غيب هستي و اسرار آن خبر می‌دهند.[9]

هر فرستاده‌اي، پيامبر می باشد و هر پيامبري، ولي. پس هر فرستاده­اي نيز وليّ می باشد. ليكن اين­گونه نيست كه هر ولي‌اي، خبر‌دهنده(پيامبر) و يا آورنده­ي شريعتي(رسول) باشد. رسولان، هر سه را دارند و پيامبران، داراي دو وصف‌اند و اين سه، به سه دايره­ي تو در تو می‌مانند. رسالت و نبوت مقامي در دايره ولايت­اند.

[1]. مباني عرفاني نظري، ص255.

[2]. رسائل قيصري، ص62.

[3]. نيكلسون، رينولدا، تصوف اسلامي و ارتباط بشر و خدا، ترجمه­ي محمدرضا شفيعي كدكني، تهران، سخن، چهارم، 1388، ص106 – 107.

[4]. توضیح فصوص الحكم، رسائل قيصري، جامع الاسرار و منبع الانوار، همان صفحات پيشين.

[5]. رسائل قيصري، ص28 و 27.

[6]. يوسف: 101.

[7]. الفتوحات المكية، (4 ج)، ج1، ص181.

[8]. نسفي، عزيزالدين بن محمد، الانسان الكامل، تصحيح و مقدمه: ماريژان موله، ترجمه­ي مقدمه: سيد ضياءالدين دهشيري، تهران، طهوري، پنجم، 1379، ص73-76: «الشريعة اقوالي و الطريقة افعالي و الحقيقة احوالي».

[9]. توضیح مقدمه قيصري، ص607 و 608.


مباني قر آني كرامات اولياء91

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه ارشد:مبانی قر آنی کرامات اولیاء