دانلود پایان نامه

پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :  مبانی قر آنی کرامات اولیاء

تکه ای از متن پایان نامه :

رعايت احكام دين کرده‌اند؛ و بيشتر پيران خود اسوه و مثال پرهيزگاري و فضيلت بوده‌اند.[1] حكايات فراوان در زهد و ورع ايشان در زيست­نامه­هاشان، نمايان­گر اين سخن می باشد.

3. گونه‌هاي ولايت

عارفان و عرفان­نويسان، ولايت را در وهله­ي نخست به ولايت ذاتي و عرضي تقسيم کرده‌اند. چنان‌كه بر اهل پژوهش پنهان نيست ولايت، در تقسيمي كه از بخش نخست يعني ذاتي می باشد به عامه و خاصه و خاصه نيز به مطلقه و مقيده تقسيم شده می باشد.

«ولايت بالذات» كه به مصداق آيه­ي: «اوست كارساز ستوده»[2] ويژه­ي ذات حق می باشد و ولايت بالعرض كه ولايت ديگران می باشد برگرفته از ولايت بالذات می‌باشد. ولايت نخست يعني ولايت خداوند و حق و سرپرستي او از بندگان، خود به دو قسم، بخش­پذير می باشد: ولايت عامه كه به مصداق آيه­ي: «او براى نيكوكاران كارسازى مى‏كند.»[3] در ميان همه مؤمنان همسان می باشد و ولايت خاصه كه مخصوص واصلان از از انجام سفر نخست يعني از خلق به حق و طليعه سفر دوم يعني از حق به حق آغاز می‌گردد.

اما ولايت خاصه به خاتم انبياء و اولياء اختصاص دارد آغاز آن نهايت قاب قوسين می باشد دارنده اين مرتبه پس از سير در اسماء ظاهر و باطن و گذر از پرده هاي نوري اسماء به مرتبه مظهريت تجلي ذاتي بار یافته و از هرگونه شرك و تلوين رهيده می باشد.[4] اگر ولايت خاصه اشتداد پيدا كند صفتي از اوصاف الهي می باشد: « اوست كارساز ستوده»[5] و در صورتي كه در كمال شدت آشكار گردد نبوت مطلقه تحقق می‌یابد و داراي آْن خاتم پيامبران می باشد.[6]ولايت خاصه ويژه اصحاب قلوب و اهل الله می باشد كه فاني در حق و باقي به حق و داراي قرب فرائض­اند و آيه­ي شريفه: «به آن كه دوستان خدا، نه بيمى بر آنان می باشد و نه آنان اندوهگين شوند.»[7] به آن اشارت دارد.[8]

عارفان ولايت را بر پايه نبوت به مطلقه و مقيده تقسيم کرده‌اند كه سيد حيدر از زبان قيصري آن دو را همان عامه و خاصه می‌داند و می‌آورد كه مطلقه به خودي خود يك صفت الهي می باشد و از ديد اينكه استناد به پيامبران و اوليا گردد مقيده می باشد. پس ولایت‌های در انديشه­ي ترمذي اوليا، به دو دسته­ي: اولياءحق­الله و اولياءالله تقسيم شده‌اند. بخش نخست كه نامي ساخته­ي انديشه­ي خود اوست كساني­اند كه در آنها انقلاب دروني پديد آمده، از غفلت به بيداري و آنگاه به توبه پايدار و مراقبه، روي آورده و نگاه خود را به نگهباني از جوارح هفت‌گانه و به گزاردن واجبات و پاس داشت حدود آن‌ها معطوف داشته‌اند و در عين حال خود را در خطري سترگ می‌بینند. زيرا هنوز درخت نفس را از ريشه نکنده‌اند از اين رو می‌کوشند آني، از مراقبت و پاسباني دريغ نكنند تا عطاي حق را به چهره­ي نسيم نيروبخش قرب بهره ببرند و در مسير قرب، گام‌های بلندتري بردارند. لغزشگاه پندار «كامل مكمّل» بودن و بيرون جهيدن شیر خفته نفس، پرتگاهي می باشد كه بسي روندگان در آن لغزيده و به سر درآمده‌اند.[9]

قطب، بزرگ‌ترین صوفي عهد و حاكم بر اولیا الله می باشد و هر وقت اراده كند در فاصله يك چشم به هم زدن همه­ي اوليا، با طي­الارض از اطراف و اكناف دنيا در گرد او مجتمع می‌شوند. پس از قطب عده­اي از اوليا هستند كه به گفته هجويري «اما آن چیز که اهل حل و عقداند و سرهنگان درگاه حق جل جلاله سيصداند كه ايشان را اخيار خوانند و چهل ديگر كه ايشان را ابدال خوانند و هفت ديگر كه آن عالم ملك و شهود می باشد.[10] دست دادن ولايت از مسير فنا رخ می‌دهد كه خود سه مرحله دارد:
الف: فنا ساختن افعال خويش در فعل حق «تعلق» به فناي صفات خود در صفات حق «تخلق».[1]. همان، ص221-222.

[2]. شوري: 28.

[3]. اعراف: 196.

[4]. همو.

[5]. شوري: 28 «وَهُوَ الَّذِي يُنَزِّلُ الْغَيْثَ مِن بَعْدِ مَا قَنَطُوا وَيَنشُرُ رَحْمَتَهُ وَهُوَ الْوَلِيُّ الْحَمِيدُ».

[6]. رسائل قيصري، ص71.

[7]. يونس: 62.

[8]. رسائل قيصري، ص62.

[9]. مفهوم ولايت در دوره آغازين اسلامي، ص146-76.

[10]. رسائل قيصري، ص84-86.


مباني قر آني كرامات اولياء91

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه ارشد:مبانی قر آنی کرامات اولیاء