دانلود پایان نامه

پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :  مبانی قر آنی کرامات اولیاء

تکه ای از متن پایان نامه :

«وَلْی» كه ريشه­ي ولايت می باشد نيز معني قرب مي­دهد از اين رو حبيب را ولي گويند چرا كه نزديك به دوستدار خويش می باشد[1].» بنابراين از ولايت، نزديكي‌اي مكاني يا مكانتي و مينوي دست می‌دهد.

مختصر، آنكه وليّ بر وزن فعيل دو گونه معناي رو در رو دارد نخست به معناي مفعول می باشد يعني كسي كه خداي كار او را به دست می‌گیرد آني، او را به حال خود وانمي­نهد و هماره او را مراعات می‌کند و دوم، ولي بر وزن فعيل اما براي مبالغه در چيزي می باشد به اين معنا كه بنده­اي هماره به فرمان‌برداری مولاي خود مشغول و در ميان طاعتش هیچگاه دچار سرپيچي نشود.[2] هر دو ويژگي هم بايدي می باشد تا آدمي، وليّ گردد : ضروري می باشد كه به حقوق الهي قيام كند و نيز لازم می باشد خداوند او را در شادي و غم نگه دارد چنان كه پيغامبر نيز بايدي دارد و آن اينكه معصوم باشد.[3] از برجستگي‌هاي واژه­ي وليّ كاربرد هم­سان آن براي خداوند و بندگان برگزيده‌اش می باشد.

2. مفهوم‌شناسي وليّ

«ولايت» و مراتب[4] آن از آثار دست­يازي به والاترين پله‌هاي انساني در سطح فردي می باشد و «اما» بالاترين رتبه­ او حاصل می‌گردد تا به نهايت جايگاه تقرب دست يابد.» [5] بر اساس آن، وليّ را اين چنين به تعريف می‌گذارد كه: ولي آن می باشد كه خداوند كار او را به دست گرفته و او را از سرپيچي نگاه داشته می باشد. او را با نفسش وانمي­نهد تا به بالا مرتبه كمال برسد. « او براى نيكوكاران كارسازى مى‏كند[6]».[7]

به گفته­ي ابن­عربي، وليّ شدن يك بشر، به معناي فراتر رفتن از مرزهاي عبوديت و قرار گرفتن در جايگاه ربوبيت می باشد.[8]

حكيم الهي­، ملاهادي سبزواري، بشر را از نگاه ترقي و تدرج در مراتب كمال و سعادت، داراي گونه­هايي دانسته: وليّ را مسلمان مؤمني مي داند كه افزون بر عابد و زاهد و عارف بودنش، خداوند وي را به جايگاه قرب برساند و با الهام و دميدن در جان او تأييدش كند.

مرحوم حاجي، رسول، اولوالعزم و خاتم را نيز به عنوان مراتب پس از ولي برشمرده و به تعريف مي­نشيند.[9] كه به غیر از كفر هيچ گناهي سبب هلاكت ابدي آدمي نيست اين­گونه تفكر براي خامان و مبتديان صوفيه ممكن می باشد زيان­بار گردد ولي چيزي كه تعديل كننده اين باور تند واقع شده اهميتي می باشد كه همه بزرگان صوفيه به رعايت آداب و اصول شرع داده و پيروان را وادار به[1]. ر. ك به: آشتياني، سيد جلال الدين، توضیح مقدمه قيصري بر فصوص الحكم، قم، بوستان كتاب، پنجم، 1380، ص864.

[2]. اعراف: 196.

[3]. الرسالة القشيرية، ص374.

[4]. بر اهل دانش عرفان پوشيده نيست كه ولايت نيز مانند وجود در دانش فلسفه مراتب دارد و داراي تشكيك می باشد.

[5]. كاشاني، عبدالرزاق جلال الدين (مولانا عبدالزاق كمال الدين)، اصطلاحات الصوفية، صححه و علق عليه: مجيد هادي زاده، تهران، حكمت، 1381، 1423 ق، اول، ص54، «هي قيام العبد بالحق عند الفناءعن نفسه و ذلك يتولي الحق اياه حتي يبلغه غايه مقام القرب و التمكين».

[6]. اعراف: 196.

[7]. كشف المحجوب، ص265 و بحث در آثار و افكار و احوال حافظ، ص453-451.

[8]. ابن عربي، محي­الدين، الفتوحات المكية (4ج)، بيروت، دارصادر، بي­تا، ج1، ص417 و ج2، ص92.

[9]. سبزواري، ملا هادي، توضیح الاسماء، تحقيق: نجفقلي حبيبي، تهران، دانشگاه تهران، دوم، 1375، ص546-545.


مباني قر آني كرامات اولياء91

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه ارشد:مبانی قر آنی کرامات اولیاء