دانلود پایان نامه

پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :  مبانی قر آنی کرامات اولیاء

تکه ای از متن پایان نامه :

1

دروغ‌پنداران قرآن وعيد داده و دوم آنكه استدراج را غافل­گيرانه و از جايي كه فكرش را نمی‌کنند دانسته می باشد در آن جا كه می‌فرماید: « و كسانى كه آيات ما را دروغ انگاشتند، به تدريج آنان را از راهى كه نمى‏دانند، فرو مى‏گيريم»[1] و آن­گاه كه بيان مي­كند كه: « پس مرا با كسى كه اين سخن را دروغ مى‏انگارد [تنها] رها كن. به تدريج آنان را از راهى كه نمى‏دانند، خواهيم گرفت.»[2]

علامه­ي طباطبايي اين كارها را چه عادي­اش و چه خارق عادتش و نيز اعم از اينكه خارق عادت در جانب «خير» باشد به­سان معجزه و كرامت و يا در جانب «شرّ» باشد مانند سحر و كهانت، همه را وابسته به اسباب طبيعي دانسته و در عين حال بسته به اراده خداوند مي­داند و بي­امر خدا يافت نمي­گردد يعني به اينكه مصادف با سبب كند يا متحد با امر خدا گردد[3]. ايشان مي­گويند: شأن «سحر» اين می باشد كه چيزي كه حقيقت و عينيت ندارد را براي حواس و ديدگان مردم در لباس حق واقع آشكار نموده و نشان داده شده می باشد.[4]

با وسيله‌اي محبوب‌تر از انجام واجبات به
من تقرب نمی‌جوید و به راستي كه به وسيله نماز مستحبي به من تقرب می‌جوید تا آنجا كه من
دوستش بدارم و زیرا دوستش بدارم آن‌گاه گوش او می‌شوم كه به آن بشنود و چشمش شوم تا به آن
ببيند و زبانش گردم كه به آن بگويد و دستش شوم كه به آن برگيرد اگر بخوانَدَم اجابتش كنم
و اگر خواهشي از من كند به او بدهم.»[5]

گرچه اين حديث از لحاظ معنايي از روايات دشوار ماست اما به هر روي می‌توان گفت سخن اين می باشد كه بهترين راه براي تقرب به خداي سبحان انجام واجبات می باشد، و همان‌گونه كه انجام واجب موجب قرب می باشد انجام مستحبات نيز موجب تقرب می باشد.[6] بنده­ي سالك به وسيله نافله به خداوند متعال نزديك می‌گردد تا آنجا كه محبوب خدا می‌گردد چرا كه اين نافله را نخست از روي محبت خدا به جا می‌آورد (اشاره به حديث معروف حضرت علي انديشه‌اي و انگيزشيِ وي در شناخت امور و انجام كارها محل ظهور صفات و افعال خداوندي مي­گردد. كار ما تنها پيروي می باشد چه اينكه قرآن كريم از زبان خداوند متعال گوياي آن می باشد كه: «بگو: اگر خدا را دوست مى‏داريد، از من پيروى كنيد تا خدا شما را دوست بدارد و گناهان شما را برايتان بيامرزد و خداوند آمرزنده مهربان می باشد.»[7] اگر او می‌فهمد، با نور علمي خدا می‌فهمد و اگر كاري انجام می‌دهد با قدرت خدا انجام می‌دهد، اگر[1]. اعراف: 182: «وَ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ».

[2]. قلم: 44: « فَذَرْني‏ وَ مَنْ يُكَذِّبُ بِهذَا الْحَديثِ سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ».

[3]. الميزان في تفسير القرآن، ج1، ص83.

[4]. همان، ج10، ص104.

[5]. 8- روايت أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ از أَبِي جَعْفَرٍ «عليه السلام» كه فرمودند:… وَ مَا يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ عَبْدٌ مِنْ عِبَادِي بِشَيْ‏ءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ لَيَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّافِلَةِ حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ إِذاً سَمْعَهُ الَّذِي يَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِي يُبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ الَّذِي يَنْطِقُ بِهِ وَ يَدَهُ الَّتِي يَبْطِشُ بِهَا إِنْ دَعَانِي أَجَبْتُهُ وَ إِنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ »‏ كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، 329 ق، الكافي (ط- الإسلامية) ‏محقق و مصحح: على اكبر غفارى و محمد آخوندى، 8جلدي، دار الكتب الإسلامية، تهران، 1407 ق‏، ج‏2، ص353

[6]. در اينكه كدام يك از قرب فرايض و نوافل از ديگري برتر می باشد و نيز اينكه كدام يك بر ديگري پيشي دارد جستاري ديگر را فرامي­خواند كه آن را به جايگاه خود مي سپاريم چرا كه اصل سخن در اين گفتار اين می باشد كه هر دو ي اين دو فضيلت آدمي را به ولايت تكويني شكوه مي دهد.

[7]. آل عمران: 31.


مباني قر آني كرامات اولياء91

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه ارشد:مبانی قر آنی کرامات اولیاء