دانلود پایان نامه

پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :  مبانی قر آنی کرامات اولیاء

تکه ای از متن پایان نامه :

 

می‌شنود، با گوش خدا می‌شنود، اگر می‌بیند، با ديده الهي می‌بیند و اگر سخن می‌کند، با زبان حق سخن می‌کند. چنين انساني نه در مسائل شناختي، درمانده می‌گردد و نه اشتباه می‌فهمد و نه عجز و معصيت در كار او راه دارد. وقتي سخن به اينجا رسيد چنان‌چه اگر خداي را بخواند وي را اجابت و اگر از خدا چيزي بخواهد به او عطا خواهد فرمود.

اين روايت گهربار اين نكته مهم را به دست می‌دهد كه بايد محبوب خدا گردید تا وليّ خدا شوي و محبّ بودن، به تنهايي راه به جايي نمی‌برد. بسيارند روندگاني كه محبّ خدايند و نه محبوب. «بگو: اگر خدا را دوست مى‏داريد، از من پيروى كنيد تا خدا شما را دوست بدارد.»[1] در پي حبيب خدا رفتن، بشر را حبيب خدا می‌کند و وصول به اين مرتبه، طليعه مقام ولايت می باشد.[2] باري، دستِ كوتاه و اين راه نيز به «قرب نوافل» و محبوب شدن بار می‌یابد.[3]

تصرفات فراعادي اوليای خدا از ره­آورد قرب به حق و در پي آن دست يازيدن به ولايت تكويني می باشد. ولايت معنوي گونه‌اي توانايي وچيرگي تكوينی بدانها می‌بخشد واراده آنان را برجهان چيره می‌کند. به اين نحو كه ولايت تكويني از يك سو به استعدادهاي نهفته در وجود بشر و از سويي دگر به ارتباط وي با خداي متعال بستگي دارد.[4] بشر در سايه بندگي به جايگاهي از قرب و ولايت به خداي متعال می‌رسد كه اثري از خوديت و خواهش‌های نفساني در او باقي نمانده، صفات الهي در جانش تجلي می‌کند و مجراي فيض خداي متعال می‌گردد و به خواست خدا او در عالم متصرف می‌کند. در سخني از امام صادق(علیه السلام) آمده می باشد كه: بندگي خدا گوهري می باشد كه نهايت آن پروردگاري [توانايي تصرف] می باشد.[5]

عارف با كمك همت و اراده نيرومند كه از ره­آوردهاي حيات طيبه و ولايت به خداي متعال می باشد در جهان خارج تصرف می‌کند. ابن عربي، او كه پايه گذار اين گونه جستارهاي نظري می باشد در اين باره می‌گوید: «هر انساني نتيجه و ره‌آورد گفتار:

واژه كرامت در حوزه‌هاي مختلف علوم انساني مانند عرفان و تصوف از جستارهاي ارزشمندي برخوردار می باشد. كرامات اوليا امري پرچالش در حوزه عرفان و تصوف می باشد كه با نگريستن به جايگاه آن مباني قرآني خود را فرا می‌خواند اما بيشتر پژوهندگان اين عرصه در دام بلند پروازي آرمان گرايي افتاده و اين مهم را وانهاده‌اند. با اين كه در قرآن كريم به گونه مستقيم واژه كرامت با معناي حوزه عرفان يافت مي نشود اما بن مايه هاي رسيدن به اين امر عرفاني را می‌توان دريافت. آن چه از واژه شناسي دستگير محقق می‌گردد مربوط به حوزه اخلاق می باشد. معناني سخاوت، اخلاق و افعال نيكو و بخشندگي، باارزش، گرامي و مانند اینها از معاني لغوي كرامت می باشد كه در نتيجه واكاوي نوشته­هاي لغت­نويسان مي توان به آن دست يافت. اما در اصطلاح، معنايي همسان معجزه دارد البته بي­فراخواني آدميان به سوي خويش، هر متاع پر ارجي شبيه­سازي دغل­كاران را در پي دارد از اين رو جادوگران بيكار ننشسته و افزون بر كژراهه رفتن، راه مردماني را هم در شناسايي حق بسته­اند. نيز اين امر با آورده­هاي كافران و استدراج شدگان گسستي عميق دارد چرا كه انجام كرامات، با ايمان همراه می باشد و نه كفر. نگارنده کوشش[1]. آل عمران: 3

[2]. جوادي آملي، عبدالله، ولايت در قرآن، قم، اسراء، پنجم، 1387، ص85-87.

[3]. ر. ك به: الهي­منش، رضا، رهيافتي به قرب فرائض و نوافل در سايه­ قرآن و عرفان، مقاله­ي­ در دست چاپ.

[4]. مطهري، مرتضي، مجموعه آثار، ج3، ولاء­ها و ولايت­ها، تهران، صدرا، دوم، 1362، ص284 و 285.

[5]. امام ششم «عليه السلام»، جعفربن محمد «عليهما السلام»، مصباح الشريعة، منسوب به ايشان، بيروت‏، اعلمى‏، اول‏، 1400 ق‏، ص7: الباب الثاني [في العبودية]: «الْعُبُودِيَّةُ جَوْهَرٌ كُنْهُهَا الرُّبُوبِيَّة»


مباني قر آني كرامات اولياء91

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه ارشد:مبانی قر آنی کرامات اولیاء