از بیماری سندروم مچ دست چه می دانید؟ | تغذیه سالم

از مریضی سندروم مچ دست چه میدونید؟

از مریضی سندروم مچ دست چه میدونید؟

چه دلیلی موجب درد مچ دست می شه؟ سه گروه آسیب موجب درد مچ دست می شه. درد مچ دست یا منشأ استخوانی و مفصلی داره، یا به دلیل آسیب اعصاب اون منطقه ایجاد می شه. گروه سوم دردهای ارجاعیه. یعنی ممکنه درد از گردن باشه اما فرد درد رو در دست حس کنه.

 

در مورد سندرم مچ دست توضیح بفرمایید.

این مریضی در اثر گیر افتادن عصب مدیان در کانال استخوانی که از اون میگذره اتفاق میفته. عواملی مانند پرکاری تیروئید، بارداری، کار دستی یا کار زیاد با رایانه هم می تونه باعث گیر افتادن این عصب شه. فرد دچار گزگز انگشتان دست می شه. کم کم درد ناحیه فرد رو از خواب بیدار می کنه. در مراحل انتهایی ضعف بوجود میاره. فرد نمی تونه وسیله در دستش بگیره و از بین رفتن عضلات کف دست ایجاد می شه.

در سن بالا مراقب پوکی استخون باشیم. چون که پوکی استخون ممکنه در مچ دست هم اتفاق بیفته. آدمایی که با رایانه زیاد کار می کنن یا خانوم خونه داری که در دراز مدت دست رو در حالت خم شده قرار میده، باید این مشکل رو مهم بدوننش و مراقب باشن. هم اینکه آدمایی که عادت دارن هنگام خواب دستشون رو زیر سر بذارن یا دست رو زیر بالش یا سر خم می کنن، بهتره این عادت رو کنار بذارن.

کانال تونل سندرم یا سندرم مچ دست چیجوری تشخیص داده می شه؟

تست نوار عصب عضله می تونه به تشخیص کمک کنه.

درمان سندرم مچ دست چیجوری انجام می شه؟

واسه نوع ناچیز به کار گیری مچ بند رو پیشنهاد می کنیم. اما واسه نوع شدید، عمل جراحی خوبه.

عوامل دیگری که موجب درد در مچ دست می شه رو نام ببرین.

نقرس، روماتیسم مفصل و بیماریای خونی می تونه درد مفصل بسازه.

پوکی استخون باعث شکستگی کدوم استخوانا می شه؟

اگه بخوایم به ترتیب بگیم، اول کمر، بعد سر استخون ران و سوم مچ دست.

تنگی کانال مچ دست به صورت مادرزادی هم اتفاق میفته؟

بله. کانالی که عصب مدیان از اون میگذره، کلی کارش رو از دست میده. کنار اومدن با درد مچ دست پیشنهاد نمی شه. چون اگه آسیب طول بکشه، درمان اون سخت و حتی غیرممکن می شه. سندرم مچ دست در مراحل اولیه با یه بریس مناسب، اصلاح زاویه مچ دست و فیزیوتراپی قابل درمانه. اما اگه به مراحل انتهایی برسه، حتی با عمل جراحی هم کارایی فرد برنمی شه.

چه حرکات ورزشی رو واسه مچ دست پیشنهاد می کنین؟

فرد باید صبحا مفصل مچ دست رو تقویت کنه. مچ دست رو با دست دیگه به سمت پایین خم کنه و ۱۵ ثانیه نگه داره. بعد اونو از حالت ۹۰ درجه به حالت خنثی تا حدی که امکان داره به سمت داخل بذاره. بعد ۶۵ درجه اونو به سمت عقب و بعد به سمت خارج و داخل حرکت زمونه ای ساعت وار بکنه.

جمع آوری : iranstyle.ir

.

منبع :