از بیماری‌های پاییزی جلوگیری کنید | بیماری

از مریضیای پاییزی جلوگیری کنین

با شروع فصل پاییز یه سری تغییرات در طبیعت اتفاق می افته و بدن ما تلاش می کنه با سرمای هوا و کاهش طول مدت روز یکی بودن پیدا کنه. سردردهای همیشگی، آب ریزش بینی، سرفه های آزاردهنده، گلودرد و خستگی بدن، زندگی رو واسه افراد در این فصل مشکل می کنه.

سرماخوردگی و آنفلوآنزا در این فصل شایع می شه که به دلیل کاهش رطوبت هوا و تماس بیشتر با میکروبای مریض کننده در محیطای بسته س. هر چند این بیماریا خطرناک نیستن، ولی باعث ناراحتی افراد می شن.

 

 

در هر صورت، تغییرات یهویی دمای هوا، فشار زیادی رو به سیستم ایمنی بدن وارد می کنه و یه مدت زمان میبره تا بدن نسبت به اونا عادت کنه.

بعضی از بیماریایی که با تغییرات یهویی دما، رطوبت و فشار هوا در فصل پاییز شایع می شن، عبارتند از:

 

۱- سرماخوردگی و آنفلوآنزا

بارش باران، ورزش باد تند و کاهش رطوبت هوا همه باعث ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن می شن و دچار شدن به سرماخوردگی رو آسون تر می کنن. البته سرماخوردگی فصل پاییز شدیدا سرماخوردگی فصل زمستون نیس، ولی باید واسه جلوگیری از خطرات عفونت ویروسی، خیلی سریعً به دکتر مراجعه کرد و اونو درمان کرد.

واسه جلوگیری از ابتلای به سرماخوردگی و آنفلوآنزا در فصل سرد سال، باید لباس گرم بپوشیم، زمان بیشتری رو واسه ورزش در هوای آزاد صرف کنیم و مصرف آب و میوه ها رو افزایش بدیم

شستن صورت و بینی با آب خنک هم واسه جلوگیری از ابتلای به سرماخوردگی خوبه.

 

۲- آسم و بیماریای آلرژی

گسترش بیماریای تنفسی طولانی در فصل پاییز زیاد می شه. بروز آسم به خصوص آسم حساسیتی (آلرژیک) و آسم خشک زیاد می شه. شایع ترین علامت آسم آلرژیک، سختی نفس کشیدنه. واسه حفظ سلامتی بدن باید سیستم ایمنی و مقاومت بدن رو تقویت کنین.

 

۳- زخم معده و اثنی عشر (زخم پتپیک)

یکی دیگه از بیماریایی که در این فصل سال شایع می شه، زخمای گوارشی هستن که دلایل زیادی دارن مانند کشیدن سیگار، مصرف نوشیدنیای الکلی، استرس و فشار روحی، عادات غذایی غلط، بیماریای طولانی، عوامل ژنتیکی، عفونت باکتریایی به وسیله هلیکوباکترپیلوری.

علائم شایع زخمای گوارشی هم عبارتند از: تغییر اشتها، درد معده یا شکم و استفراغ کردن.

درد به وجود اومده به وسیله زخم معده معمولاً بدون این دست اون دست کردن بعد از خوردن غذا بروز می کنه و درد به وجود اومده به وسیله زخم اثنی عشر (دوازده س یا دئودونوم) معمولاً چند ساعت بعد از خوردن غذا (یعنی در حال گرسنگی) بروز می کنه.

در هر صورت اگه بعد از خوردن غذا دچار دل درد و حالت تهوع شدید، حتماً به دکتر مراجعه کنین.

بهترین راه واسه جلوگیری از بروز اینجور مشکلی اینه که تحت نظر متخصص تغذیه، رژیم غذایی مناسبی داشته باشین؛ مثلاً بهترین میوه ها واسه این مریضی موز و سیب پخته س.

 

۴- مشکل قلبی

مشکل قلبی، یه تهدید جدی واسه بیماران قلبی در فصل پاییزه.

بدن واسه یکی بودن با تغییرات فصلی تلاش زیادی می کنه که این مسئله می تونه کار سیستم قلبی و تنفسی رو زیاد کنه و مشکلات جدی بسازه.

پس واسه جلوگیری از بروز این مشکل باید داروهای تجویز شده به وسیله دکتر رو سر موقع استفاده کنین، حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در هوای آزاد باشین و هر روز پیاده روی کنین.

در شرایط اضطراری مثل سکته هم فوراً به اوژانس زنگ بزنین.

 

۵- بیماریای روماتیسمی

بیماریای روماتیسمی مثل آرتریت هم در فصل پاییز شایع می شن که در اثر افزایش حساسیت و درد مفاصل نسبت به سرمای هواست.

حموم کردن با آب گرم، انجام طب سوزنی، به کار گیری پمادهای ضد التهاب و ضد درد و دوری از پیاده روی در هوای سرد یا بارانی باعث جلوگیری از بروز علائم این مریضی می شه.

اگه درد مفاصل در فصول سرد سال بیشتر شد، مصرف مکمل ویتامین های گروه ب و کلسیم باعث بهتر شدن تغذیه ریشه اعصاب و غضروف بین مفاصل می شه.

لباس گرم تری بپوشید (خصوصاً در قسمت مفاصل) و ورزش کنین. انجام چند ورزش ساده می تونه حرکت مفصل  و کارآیی عضلات رو حفظ کنه.  البته باید تو یه اتاق گرم ورزش کنین.

هم اینکه انجام حرکات ورزشی نباید باعث ایجاد درد در مفاصل شه. واسه آشنایی با ورزشای به درد بخور واسه درد مفاصل اینجا رو کلیک کنین.

اگه دچار تپش قلب یا لرزش بدن هستین یا دردی در ناحیه شکم خود دارین یا دچار تنگی نفس میشین، به دکتر مراجعه کنین، چون این مشکلات می تونن علامت یه مریضی جدی باشن

۶- چاقی

چاقی هم یکی از مشکلات جدی افراد در فصل پاییزه. بدن آدم با نزدیک شدن به فصل سرما شروع به ذخیره  چربی در بدن می کنه، در نتیجه چاقی خیلی راحت ایجاد می شه.

اما چربی جمع شده در بدن فقط شکل ظاهری بدن (هیکل) رو تغییر نمی ده، بلکه باعث ایجاد بیماریای مختلفی مانند فشار خون بالا و تصلب شرایین می شه.

پس باید وزن طبیعی بدن رو نگهداشت، به مقدار کافی استراحت کرد و مصرف میوه ها و سبزیا رو واسه استراحت روده ها بالا برد.

واسه تقویت سیستم ایمنی بدن هم باید تحت نظر دکتر از مکملای ویتامینی، مثل قرص ویتامین C استفاده کرد. به طور منظم ورزش و پیاده روی کرد تا از چاقی جلوگیری شه.

 

۷- ناراحتیای پاییزی در مردان

بعضی بیماریا در فصل پاییز بین آقایون شایع می شن، پس واسه پیشگیری از بروز اونا مردان باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشن؛ مثلا بیماریای مربوط به پروستات و کارکرد ناجور فعالیت جنسی، در بین مردان زیاد می شه.

 

 

نکات لازم واسه حفظ سلامتی در فصل پاییز

۱- آرامش خود رو حفظ کنین. بعضی مشکلات روحی و افسردگی در فصل پاییز زیاد می شن.

واسه جلوگیری از بروز اینجور مشکلاتی، افکار ناراحت کننده و غمناک رو از سرتون بیرون کنین، به مقدار کافی بخوابین، یه دم کرده گیاهی آرامبخش مثل دم کرده گل گاوزبان موقع عصر بخورین و حموم کنین. هم اینکه غذاهای طبیعی و سالم رو واسه مراقبت از سیستم عصبی خود استفاده کنین.

 

مواد غذایی تند، شور و دودی مثل گوشت دودی رو خیلی مصرف نکنین. آب میوه طبیعی بخورین و ورزش رو یادتون نره. نوشیدن جوشونده ریشه جعفری هم خیلی خوبه.

 

۲- به طور منظم ورزش کنین.

 

۳- سلامتی تون رو حتما در نظر داشته باشین. صرف نظر و نبود درمان ناراحتیای کوچیک می تونه منتهی به بروز مشکلات جدی در سلامتی شما شه. پس اونا رو حتما در نظر داشته باشین.

اگه دچار تپش قلب یا لرزش بدن هستین یا دردی در ناحیه شکم خود دارین یا دچار تنگی نفس میشین، به دکتر مراجعه کنین، چون این مشکلات می تونن علامت یه مریضی جدی باشن.

نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان

منبع : tebyan.net

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا