از برنج قهوه ای چه می دانید؟ | سبزیجات

مجموعه: خواص مواد غذایی

 

از برنج قهوه ای چه میدونید؟

برنج قهوه ای یکی از منابع مهم منیزیم هستش

 

تقریبا خوراک اصلی نصف جمعیت جهان برنجه. در بعضی از کشورها نصف کالری دریافتی روزانه از برنج تامین می شه. دانه کامل برنج چندین لایه جور واجور داره اگه خارجی ترین لایه پوست طی روند حذف شه برنج قهوه ای نامیده می شه. اگه برنج قهوه ای تا حدی آسیاب شه که سبوس خود رو از دست دهد به برنج سفیدی تبدیل می شه که بیشتر مواد مغذی اش رو از دست داده.

 

برنج قهوه ای جز غلات کامل طبقه بندی می شه و ارزش غذایی بالاتری نسبت به غلات تصفیه شده داره. وقتی برنج قهوه ای به برنج سفید تبدیل می شه ۹۰ درصد ویتامین B6، نصف منگنزو فسفر، بیشتر از نصف آهن و همه فیبر غذایی و اسیدهای چرب لازم اون از بین میره.

 

فواید برنج قهوه ای واسه بدن

برنج قهوه ای منبع خوبی از منیزیم، فسفر، سلنیوم، ویتامین B1، ویتامین B3، ویتامینB6 ، منگنز و فیبره که در تامین سلامتی بدن نقش زیادی داره. با جا دادن برنج قهوه ای در برنامه غذایی روزانه خود از تامین نیاز خود به بزرگ مغذیا و ریز مغذیا مطمئن شین.

 

برنج قهوه ای و تنظیم فشار خون بدن

 

برنج قهوه ای و کاهش خطر مریضی قلبی و عروقی

برخلاف برنج سفید برنج قهوه ای پر از فیبره، یکی از فواید فیبر در بدن ما کاهش کلسترول LDL یا همون کلسترول بد است. کاهش کلسترول بد خطر مریضی قلبی و عروقی رو کم می کنه. طبق مقالات منتشر شده در مجله تغذیه آمریکا خطر مریضی قلبی و عروقی، خطر تشکیل لخته و سکته قلبی در زنائی که در هفته ۶ بار از برنج قهوه ای استفاده می کردن کمتر از زنائی بود که برنج قهوه ای نمی خوردند.

 

برنج قهوه ای و سلامت دستگاه گوارش

همونطور که در بالا هم گفته شد. یکی از منابع غنی فیبر برنج قهوه ایه. یکی از نقشای فیبر در بدن تنظیم حرکات روده و کمک به گوارش بهتر مواد غذاییه. پس برنج قهوه ای به دلیل داشتن فیبر فراوون دلیلی واسه پیشگیری از یبوست و بهبود سلامت دستگاه گوارش هستش. هم اینکه برنج قهوه ای ۸۸ درصد از نیاز ما رو به منگنز تامین می کنه. یکی از نقشای مهم منگنز در بدن شرکت در متابولیسم چربیا هستش.

 

برنج قهوه ای خالی از گلوتنه. افراد گرفتار به حساسیت به این نوع پروتئین می تونن با خیال راحت از برنج قهوه ای در برنامه غذایی خود استفاده کنن.

 

برنج قهوه ای باعث کاهش التهاب در بدن و کمک به کنترل بیماریایی مثل آرتریت روماتوئید می شه

 

برنج قهوه ای و کنترل دیابت

معمولا افراد گرفتار به دیابت از خوردن برنج می ترسن با اینکه دوست دارن برنج بخورند ولی می دونن که خوردن زیاد برنج قند خونشون رو بالا می بره. باید به همه افراد گرفتار به دیابت گفت که برنج قهوه ای به دلیل داشتن فیبر زیاد نه فقط قند خون تون رو بالا نمی بره بلکه به کاهش قند خون هم کمک می کنه، پس اگه دوست دارین که برنامه غذاتون شامل برنج باشه می تونین برنج قهوه ای رو جانشین کنین.

 

یافته های مطالعه منتشر شده در مجله علوم غذایی و تغذیه آمریکا نشون داد که بیماران گرفتار به دیابت که برنج قهوه ای می خوردند در مقایسه با مریضایی که برنج سفید مصرف می کردن، قند خون کمتری داشتن.

 

برنج قهوه ای و کنترل وزن

تحقیقات جور واجور نشون داده که برنج قهوه ای به کنترل وزن کمک می کنه و نقش زیادی در کاهش وزن داره. مطالعه روی زنان گرفتار به اضافه وزن کره جنوبی نشون داد زنائی که در رژیم کاهش وزنشون از برنج قهوه ای استفاده کردن وزن بیشتری کم کرده بودن.

 

بقیه فواید برنج قهوه ای در بدن ما

کاهش التهاب در بدن و کمک به کنترل بیماریایی مثل آرتریت روماتوئید

کنترل سندروم متابولیک

پیشگیری از سرطانهای جور واجور

 

روش طبخ برنج قهوه ای :

قبل از طبخ بهتره برنج رو یه ساعت با کمی آب و نمک خیس کنین، حجم برنج قهوه ای پس از طبخ چند برابر می شه. این برنج رو با روشای عادی می تونین در فر، ماکروفر، پلوپز و روی اجاق گاز درست کنین. مزه بدی نداره حتما امتحان کنین و از فواید اون بهره مند شید.

 



.

منبع :