از بامداد تا شامگاه دیابت را کنترل کنید | بیماری

حفظ اندازه قند خون به حالت ثابت به معنی انجام کارای معینی در تموم طول روزه از پیشنهادای زیر واسه کنترل دیابت خود  پیروی کنین تا اندازه قندخونتان همیشه  تحتِ کنترل باشه.کنترل  خوب دیابت به نظمی بستگی داره که درزمان روز یه مریض دیابتی  پیروی می کنه: از وقتی که از خواب بلند میشین تا وقتی که به خواب شبونه می رید

کلید مدیریت موفق مریضی دیابت نوع ۲ وعلایم  اون حفظ مقدار قندخون تا حد ممکن دریک محدوده مشخص و پایداره. به خاطر همین برنامه روتین روزانه واسه افراد دیابتی از اهمیت خاص ای برخورداره در ادامه  پیشنهادایی واسه کمک  به مدیریت دیابت شما درتمام  طول روز آوردیم.

دراول صبح

قبل از هر چیز قند خونتون رو اندازه گیری کنین. اگه شما گرفتار به  دیابت نوع ۲ هستین باید در اول  صبح قبل از خوردن  هر چیز قندخونتان رو اندازه گیری  کنین این کار به شما ایده خوبی به شما میده  تا تنظیمات لازم رو واسه تموم طول روز انجام بدین. بعد مسواک زده و صبحونه بخورین اگه صبحونه خود رو خط بزنین روز خود با  قدمی اشتباه شروع کردین چون صبحونه  مهمترین  وعده غذایی درطول روزه. اگه صبحونه رو خط بزنین کم کم گرسنه تر و گرسته تر میشین و این خود دلیلی واسه پرخوری در وعده های  بعدی در طول روزه. خوردن منظم وعده های غذایی به شما کمک می کنه مقدار قند خونتون رو ثابت نگهدارین اما حذف یه وعده و بعد پرخوری در وعده های بعدی موجب بروز شلوغی و افزایش یهویی  قندخون شما می شه.

 با در نظر گرفتن اثر دیابت بر اعصاب، هر روز پاهای خود رو چک کنین چون حس در پاها کم میشه و ممکنه  شما از وجود جراحت در پاهای خود بی اطلاع بمونین به همین  دلیل  هر روز پاهای خود رو چک کنین. از جورابهایی که مناسب پاهای دیابتی در بازار عرضه می شن خریداری کرده و بپوشید. حتماً قبل از پوشیدن کفشا داخل اونا رو نگاه  کنین و مطمئن شید چیزی در اون  نباشه که موجب ایجاد زخم در پاهای شما شه.  بررسی پاها رو موقع رفتن به تختخواب درانتهای شب هم انجام بدین.

بعدظهر

 واسه خوردن غذا از زمان استراحت غذا در محل کار استفاده کنین و بجای خوردن  غذا بر سرمیز کارتون بهتره بدون عجله و استرس ، جایی رو واسه  نشستن پید کنین و به آرومی  غذای خود رو میل کرده بعد مدت زمان کوتاهی پیاده روی کنین. غذای ظهر خود رو از قبل آماده  کنین تا مجبور به خوردن فست فودها یا غذاهایی که واسه افراد دیابتی مناسب نیستن، نشید. به کار گیری زمان خوردن غذا به شما  درسه مورد کمک میکنه: غذای خودرا بموقع می خورید، واسه ثبات قندخون  خود یه وقتی پیاده روی می کنین  و از فشار کاری کمی دور میشین.

یادتون نره که به هنگام عصر یه میان  وعده سالم واسه خود جفت و جور و همراه داشته باشین. این میان وعده خیلی با اهمیته  چون جلوی گرسنگی شدید شما رو  در زمان برگشت به خونه میگیره. بعد ازصرف میان وعده عصر بهتره کمی فعالیت فیزیکی داشته باشین این فعالیت فیزیکی واسه کنترل قند خون شما لازمه. وقتی که  شما فعالیت می کنین سلولها قند خون رو از راه فرآیندی که وابسته  به انسولین  نیس، می سوزونن. فعالیت  هم اینکه دلیل می شه بدن شما بتونه بطور موثرتری  از انسولین استفاده کنه واسه اضافه کردن به فعالیت روزانه خود بجای آسانسور از پله ها استفاده کنین یا از سرمیز خود بلند شید و به جای ایمیل کردن به همکاران، مطالب رو به شکل  دستی به اونا  تحویل بدین اینطوری مجبور میشین  کمی راه برید. کارشناسان نیم ساعت فعالیت فیزیکی روزانه  رو به همه افراد دیابتی  پیشنهاد می کنن  اما اگه شما فرصت کافی واسه انجام یه مرحله ای  این نیم ساعت  ورزش  یا فعالیت فیزیکی رو ندارین می تونین  اونو به چند قسمت  تقسیم کنین تا درمجموع  به این  نیم ساعت فعالیت  ورزشی برسین،  مثلا در زمان  برگشت  از محل کار مقداری پیاده روی کنین.

 شب

یه شام  مناسب بخورین هیچوقت در وعده شام پرخوری نکنین همون  اندازه غذایی رو که در وعده صبحونه یا ناهار می خورید درهنگام وعده شام بخورین. مقدار کربوهیدرات ، پروتئین، سبزیجات  ومیوه جاتی رو که در وعده شام می خورید باید با مشورت با متخصص تغذیه  تنظیم  کنین البته در مورد  تموم وعده های غذایی داشتن برنامه  غذایی با مشورت  متخصص لازمه. پس از خوردن شام درحین تماشای تلویزیون بهتره با یه دستگاه ورزشی  خونگی کمی فعالیت  کنین. می تونین در محل خود کمی در جا بزنین یا شنای دیوار انجام بدین  یا وزنه های سبکی رو درحین تماشای یه شی  تلویزیونی با دستان خود بلند کنین. فعالیتای غیرایروبیک هم می تونن به بهره وری بدن شما در به کار گیری انسولین کمک کرده و باعث ثبات قند خون شما شن. منقبض کردن ماهیچه ها  هم می تونه به تنظیم قندخون شما کمک کنه.

هنگام خواب

 دوبارهً مقدار قند خونتون رو اندازه گیری کنین اینجاس که می تونین  از اندازه مدیریت  خود بر بیماریتان خبردار شین، بررسی مقدارقند خون درهنگام خواب به شما  ایده خوبی درباره  اتفاقاتی که در طول روز افتاده  است، میده. دندانه های خود رو نخ کشیده و مسواک بزنین، مسواک زدن دندانه ها  موقع صبح و شب و نخ کشیدن رو هر شب یادتون نره . افراد گرفتار به دیابت درمعرض بیماریهای لثه و مشکلات  دندانی هستن.مقداری لوسیون رو واسه مرطوب کردن پوست خود وجلوگیری از ترک و جراحت استفاده  کنین، فراموش  نکنین هر شب موقع خواب پاهای خود رو بررسی کنین و لوسیون استفاده  کنین .

منبع-diabetestma

منبع : hidoctor.ir